Levensgrote leeuwen en een bierproeverij toe - Reisverslag uit Clarens, Zuid-Afrika van Elana Meijer - WaarBenJij.nu Levensgrote leeuwen en een bierproeverij toe - Reisverslag uit Clarens, Zuid-Afrika van Elana Meijer - WaarBenJij.nu

Levensgrote leeuwen en een bierproeverij toe

Door: Elana

Blijf op de hoogte en volg Elana

23 Oktober 2017 | Zuid-Afrika, Clarens

Tijd om de nog steeds natte wandelschoenen in de auto te gooien, ons knusse hutje gedag te zwaaien en voor de laatste keer in de rij te staan voor het ontbijt, tijd om naar de Golden Gate Highlands te vertrekken! Het was een ongeveer 3,5 uur durende rit en we kwamen lekker op tijd aan bij het Golden Gate Hotel. Gelukkig was onze kamer ook al klaar en konden we daarna meteen door naar de lunch. Helaas was het weer een (veel te duur) buffet, terwijl we juist snel wilden eten om daarna nog wat te ondernemen.

Dat ondernemen bleek hier best een klus te zijn, aangezien ze bij het hotel wel paarden hadden, maar verder niet heel behulpzaam bleken in het verschaffen van verdere informatie. Via een kamp 1 km verderop kwamen we uiteindelijk met een omweg uit in Clarens, een dorpje 20 km van ons hotel vandaan. Dit bleek een schot in de roos! (net als Ezulwini in Swaziland) Niet alleen is het een heel leuk dorpje om in rond te wandelen en winkeltjes te kijken, ook heeft het verschillende goed aangeschreven restaurants en zijn de mensen erg behulpzaam. Na met wat mensen gepraat te hebben kwamen we tot de conclusie dat we meerdere dingen wilden doen de dag erna. De ochtend zou in het teken staan van een bezoek aan Lion’s Rock, een Big cat sanctuary en in de middag wilde Dennis graag Quadrijden en zou ik iets anders kiezen om te doen, in de buurt uiteraard. Na een mislukte poging om in een restaurant vlakbij ons hotel te eten (was ook dicht zonder aankondiging) besloten we met lood in onze schoenen toch in ons eigen hotel te eten. De chagrijnige middagploeg was verdwenen en het eten bleek verrassend lekker! Was dat even een meevallertje.

Het klopt trouwens dat ik niet heb gedoken hier en dat is misschien het enige wat ik echt als toevoeging zou zien aan de reis. Ik had plannen, in Sodwana bay, vlakbij Hluhluwe (de Rhino River Lodge). Helaas zat die Lodge zo midden in het park dat het niet mogelijk was om daar te komen overdag zonder dat ik de activiteiten waar we voor hadden betaald te missen. Ik heb er uiteindelijk dus voor gekozen om het te laten voor wat het was, aangezien de duik ook bijna €150 zou kosten en ik het het niet waard vond om daar andere dingen voor op te geven (dat duiken zonder Julia trok me sowieso minder, haha).

De volgende ochtend werd ik om 05:15 wakker (het is hier dus al licht en mijn biologische klok besluit dan dat het dus tijd is om vooral niet verder te slapen) en voelde ik me niet zo lekker. Voor het eerst deze vakantie dat ik dacht; nee he, niet vandaag, nu we nog zulke leuke dingen gaan doen! Gelukkig, tegen de tijd dat Dennis goed en wel wakker was, ging het wel weer een beetje beter en besloot ik ook dat het mijn dag niet mocht verpesten. Een licht ontbijtje verder sprongen we in de auto naar Lion’s Rock.

Lion’s rock behoeft weer even wat uitleg. Er zijn hier in zuid Afrika geen dierentuinen zoals we die in Nederland kennen (logisch ook, waarom zou je dieren opsluiten als ze ook vrij kunnen rondlopen), maar 4 paws, een organisatie die zich inzet voor het welzijn van (voornamelijk) katachtigen, heeft hier een sanctuary gebouwd voor mishandelde katachtigen en dieren die anders ge-euthanaseerd zouden worden omdat ze perongeluk een mens hebben aangevallen. Hierbij kun je dus denken aan dierentuinen waar ze in kleine hokken zitten, maar ook circussen en de zogenaamde “canned Lions”, leeuwen die gefokt worden om daarna afgeschoten te kunnen worden voor de sport (echt walgelijk). Deze dieren kunnen niet terug het wild in, want ze kunnen niet jagen en ook hoogstwaarschijnlijk niet integreren in een bestaande troep. 4 paws heeft daarom een ginormous (mijn samenvoeging van gigantisch en enorm) verblijf gebouwd met verschillende compartimenten, waar nu 88 leeuwen, 16 tijgers en 3 luipaarden hun forever home hebben gevonden. Ze kunnen rennen en spelen en doen wat wilde leeuwen ook doen, maar ze hoeven niet te vechten om te overleven. We vonden het een erg mooi initiatief (en supermooi park!) en hebben genoten van de gamedrive die we daar kregen. Op een gegeven moment mochten we uit de auto naast een hek, en stond één van de leeuwen wel érg dichtbij. Volgens mij vond ze m’n camera een beetje eng want ze brulde naar me (en dat vond ik op mijn beurt weer een beetje spannend). Heel indrukwekkend allemaal, maar bovenal goed om te zien dat deze dieren een nieuwe kans hebben gekregen. We zijn ook tot de conclusie gekomen dat ze alle dierentuinen wel op mogen heffen en de dieren mogen verkassen naar reservaten als deze. Dáár zou ik nou vrolijk van worden! Er zaten ook twee Nederlandse leeuwen, uit Beekse Bergen (na een ongeluk moesten ze eigenlijk dood maar 4 paws heeft ze toen hierheen gehaald, net als de witte leeuw die in 2012 een vrouw dood maakte) en ook die zagen er heel tevreden uit. Naast de katachtigen lopen er in het gebied ook een heleboel zebra’s, koeien, allemaal verschillende antilope soorten en paarden, maar die worden niet opgegeten door de roofdieren.

Na de twee uur durende game drive en een lekkere lunch stapten we weer in de auto, terug naar Clarens. Ik voelde me iets beter, maar mijn idee om wellicht te gaan ziplinen liet ik varen nadat we langs een spa reden. Dennis scheurde rond op een Quad (met helm) en ik genoot van een spa manicure, met uitzicht op de bergen. Een goed moment om de vakantie nog eens voorbij te laten gaan en tot de conclusie te komen dat deze reis misschien nog wel mooier is dan dat we ons hadden voorgesteld. Het land zelf, de cultuur, de mensen in de verschillende dorpen en de prachtige beelden die we allemaal hebben gezien hebben stiekem ons hart gestolen.

Met die gedachte wilden we de dag in stijl afsluiten en deden we een mini bierproeverij (het was gratis bleek later) in een plaatselijke brouwerij. Naast biertjes ook ciders en zelfs gin-tonics op de tap. Onder het genot van een grote versie van onze favoriet genoten we van de laatste zonnestraaltjes van de dag en het gezellige dorpje Clarens. Schijnbaar gooit iedereen de boel op maandag vroeg dicht, want er waren bijna geen restaurants open, maar we vonden een Portugees restaurant dat verrassend leuk bleek te zijn. Inmiddels zijn we terug in het hotel en gaan we nog even een drankje doen in de bar hier. Morgen rijden we terug naar Johannesburg!

Liefs,
Dennis en Elana

  • 23 Oktober 2017 - 22:14

    Oma:

    Lieve twee, het zit er dus bijna op. Opa en ik wensen je een goede thuisreis, we zijn natuurlijk benieuwd naar de foto's, kom ze maar eens laten zien.
    XX

  • 23 Oktober 2017 - 22:57

    Mams:

    Die foto van die leeuw, die wil ik zien

  • 24 Oktober 2017 - 08:36

    Julia:

    Jammer van het duiken! Maar ik snap het ook wel, het is een hele onderneming, kost best wel wat en als je het dan alleen moet doen is het ook wat minder leuk. Uiteraard wil ik best geloven dat heimwee naar mijn onderwaterdabs ook een rol speelde, haha. Je hebt me met de verhalen wel erg enthousiast gemaakt, dit land kan weer op het lijstje!

  • 24 Oktober 2017 - 10:52

    Peter:

    Tsjonge,jonge, wat een avonturen hebben jullie beleefd. Zoveel gezien en veel ervaringen wijzer.
    Wat een verschillende soorten dieren heb ik in de verslagen zien langs
    komen. En in stijl afgesloten met een bierproeverij. Nu rustig naar Johannesburg en dan het vliegtuig in.
    Vond 't weer erg leuk jullie te volgen.
    Goede reis,
    Peter

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elana

Actief sinds 12 Juli 2015
Verslag gelezen: 259
Totaal aantal bezoekers 22627

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2019 - 20 Oktober 2019

Rondreis Namibië

10 Juli 2018 - 27 Juli 2018

Interrail 2018!

09 Februari 2018 - 16 Februari 2018

Mam en Laan naar Canada!

09 Oktober 2017 - 26 Oktober 2017

Wij gaan op Safari! Wij gaan op Safari!

21 December 2016 - 07 Januari 2017

De zusjes meijer naar de andere kant van de wereld

17 Juli 2015 - 29 Augustus 2015

Australie ontdekken!

Landen bezocht: