Pleasant Prague! - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Elana Meijer - WaarBenJij.nu Pleasant Prague! - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Elana Meijer - WaarBenJij.nu

Pleasant Prague!

Door: Elana

Blijf op de hoogte en volg Elana

13 Juli 2018 | Tsjechische Republiek, Praag

10 juli, half 7 klaarwakker op naar Amsterdam Centraal, met onze backpacks tussen alle mensen die gewoon naar hun werk moesten. Ons avontuur kon beginnen! De trein naar Hannover vertrok om 09:00 maar al gauw werd duidelijk dat deze trein door technische mankementen niet verder zou rijden dan Bad Bentheim. Gelukkig stond daar een andere trein op ons te wachten en haalden we onze overstap op Hannover makkelijk! Met een nog veel mooiere trein gingen we door naar Berlijn, waar we zouden overstappen voor onze eindbestemming: Praag! Deze laatste trein bestond uit coupes van 6 stoelen, en de volgorde van de wagons klopte van geen kant. Uiteindelijk onze coupe gevonden, uiteraard was het licht kapot, maar wel blij met onze reservering, mensen die niet zo slim waren geweest moesten namelijk de 4,5 uur durende reis doorbrengen in een heel smal gangpad. We zaten samen met een Zweeds gezin met twee kleine kindjes, die zich voorbeeldig hebben gedragen! Met dit fijne gezelschap kwamen we rond half 8 aan in Praag, op het grote station. Vanaf daar was het een stukje met de metro en de tram en hadden we al gauw ons appartement gevonden! De sleutel moesten we afhalen in een restaurant (ze vroegen niet eens onze naam) en daar hebben we toen ook maar meteen gegeten. Ons huisje is heel klein en knus, helaas wel een beetje krakkemikkig. De badkamerdeur (die sowieso al redelijk non-existent was) kan niet dicht en de kapstok kwam uit de muur zetten na het ophangen van onze vesten. Maar al met al een fijn, goed afgesloten en rustig gelegen appartement!

De volgende ochtend gingen we eerst rennen, een rondje bedacht door mijn horloge. Veel hoogtemeters, dat is wel even wennen! Daarna trakteerden we onszelf op een heerlijk ontbijtje bij "Marty's bakery", een tip van onze airbnb. Daarna liepen we naar de astronomische klok, die helaas onder constructie is. Hadden wij even pech.. Gelukkig voor ons vonden we vlakbij de Charles Bridge waterfietsen! Met deze waterfiets maakten we twee mooie rondjes midden tussen de twee bruggen door en zagen vanaf daar ook onze volgende bestemming: Petrin Hill. Nadat we ons door de massa toeristen heen gewerkt hadden op dé brug kwamen we bij Amorino, waar je ijsjes kunt kopen in de vorm van bloemetjes! Wel een béétje duur, maar het was erg lekker en het zag er geweldig uit! Daarna wandelden we richting Petrin Hill, en gingen met een soort gondel naar boven. We beklommen de uitkijktoren en bezochten het spiegeldoolhof, was best grappig. Eenmaal weer beneden hadden we al bijna 20km in de benen en besloten we snel nog een broodje te eten, wat boodschappen te halen en terug te gaan naar het appartement.
's avonds aten we lekker bij vapiano, waar het heel erg rustig was, om op tijd naar de Hemingway bar te gaan! Dit is by far de best aangeschreven cocktailbar in Praag, en dat wilden wij natuurlijk even bekijken. Je moet als je later komt eigenlijk reserveren maar gelukkig waren we op tijd en was er nog plek. De cocktails waren geweldig  goed en de aankleding was ook nog eens heel erg leuk. Echt een aanrader! We hebben er ruim twee uur gezeten, en vooral gekeken naar alle kunstwerken die voorbij kwamen. Het kost wel wat, vergeleken met andere dingen hier, maar de ervaring is het dubbel en dwars waard!

De volgende ochtend, dag drie van de reis alweer! We begonnen wederom met een rondje rennen, dit keer naar de Charles Bridge, om te kunnen zien hoe dat eruit ziet zónder al die mensen erop (en voor de nodige foto's natuurlijk). Google maps liet ons wel een beetje vaak in de steek, wat een beetje tot irritatie heeft geleid op de terugweg. Denk dat de massa groepen Aziatische toeristen niet heel blij waren met twee raketjes tussen de groep door slalommend, maar goed. Was weer een hele ervaring. Daarna ontbeten bij Wafflin! Daar kon je zelf je wafel samenstellen, en het mooie was, ze hadden lactosevrije wafels!! Hier hebben we lekker van genoten voor we onze weg vervolgden naar de TV toren. We wilden graag de babies die erop zitten bekijken maar geluksvogels als we zijn, waren die eraf gehaald voor onderhoud. Too bad! Dan maar door naar Vycherad, een plek net buiten de stad met een heleboel historische gebouwen. We gingen met de tram, liepen uiteraard eerst 2 km de verkeerde kant op (en dat liep ook nog eens lekker stijl omhoog, haha) voor we uit kwamen bij hetgeen waar het daadwerkelijk om te doen was. Prachtige uitzichten, een mini museum over de geschiedenis en een heel mooi park waar we (helaas ook een beetje in de regen) doorheen hebben gewandeld. Was een erg mooie plek, ook lekker buiten de drukte van het stadscentrum. Dat valt ons sowieso wel op, dat er eigenlijk alleen mensen zijn bij de echte toeristen trekkers, daarbuiten is het lekker rustig, vaak kun je de leukste dingen bekijken zonder een hele massa mensen om je heen!
Hierna wilden we lunchen bij een hele bekende bakker, in het oude stadscentrum. We gingen terug met de tram, aten daar een broodje en wandelden een rondje door de joodse buurt. Tijd voor een bierproeverij! We gingen naar "The beer museum", een microbrewery met 30 bieren op de tap! We kozen een proefplankje, dat was een goeie keuze! Leuk om verschillende dingen te kunnen proberen :)
Daarna even terug naar het appartement, een uurtje geslapen en lekker gegeten bij café Louvre (stond ook in de lonely planet). Eigenlijk wilden we eten bij een Tsjechisch restaurantje wat een vriendinnetje van mij had aangeraden, maar die zat helaas helemaal vol. Moe en voldaan kwamen we terug in het appartement, weer ruim 23km gelopen vandaag!

13 juli, het laatste dagje in Tsjechië voor deze vakantie. Tijd om uit te checken en onze spullen op het station te droppen in een kluis, gezien de trein pas om 21:00 zou vertrekken. Dat ging vrij soepeltjes en om 10:00 stonden we bij de metro voor het kasteel, dat we ook wel een bezoekje waard vonden. Even waren we bang dat we niet in de gebouwen zouden kunnen vanwege te weinig cash voor kaartjes (en we wilden niet nog eens pinnen want je wordt echt heel erg belazerd met de wisselkoers en extra commissie die je moet betalen) maar gelukkig vonden we een verkooppunt waar je kon pinnen en konden we toch genieten van de mooie kerk, het paleis en de oude huisjes. Ondanks de drukte wel echt een attractie die we de moeite waard vonden!
Daarna gingen we terug naar de oude stad, aten we een broodje en op aanraden van een vriendinnetje "medovnik", een honingtaart die zeker goedgekeurd is! Daarna wandelden we de kafka wandeling, langs bijzondere plekken uit het leven van Franz Kafka.
Tussendoor woonden we een heuse "hoe maak je lollies" demonstratie bij en mochten we ook proeven, was heel bijzonder!
Ook bezochten we het illusie museum, met hilarische foto's als gevolg. Een leuke afwisseling op de historische dingen die we gezien hebben. Na de wandeling zaten we op een pleintje en besloten we vroeg te eten zodat we op tijd op het station zouden zijn. Nu is het nog eventjes wachten tot de nachttrein vertrekt, dus met 60km lopen in de benen gaan wij straks op naar Budapest!

Tot het volgende verslag! Liefs,
Elana en Dennis

• 16 Juli 2018 - 15:24

Peter B.:

Wat een prachtige stad, hè? Koning Karelbrug is fantastisch. Jullie hebben genoeg kilometers gemaakt.Gezien het aantal calorieën wat er ingaat, is dat een mooi evenwicht.
    Werden jullie niet gek van al die toeristengroepjes?
    Ik merk, dat jullie enthousiast zijn over Praag. Nu weer verder naar Budapest, kijken wat jullie daar weer allemaal meemaken.
    Wat is reizen toch leuk!!!!
    Veel plezier, zie uit naar het volgende verslag.