Luminous Ljubljana - Reisverslag uit Ljubljana, Slovenië van Elana Meijer - WaarBenJij.nu Luminous Ljubljana - Reisverslag uit Ljubljana, Slovenië van Elana Meijer - WaarBenJij.nu

Luminous Ljubljana

Door: Elana

Blijf op de hoogte en volg Elana

20 Juli 2018 | Slovenië, Ljubljana

En dan; Slovenië! We hadden de trein van half 9 vanaf Budapest Deli, en de trein zou er ongeveer 8 uur over doen. Al gauw werd duidelijk dat dat al niet ging lukken, gezien er aan het spoor gewerkt werd en we een halte met de bus moesten (ongeveer 40 minuten) Eenmaal terug in de trein werden we vergezeld door een enorme groep Hongaarse scouting kinderen, die super enthousiast waren dat ze op kamp gingen en dat ook duidelijk lieten weten. Na anderhalf uur vertrokken zij uit de trein, maar besloot onze locomotief er ook ineens vandoor te gaan en stonden we nog een hele tijd stil op een station midden in Hongarije. Uiteindelijk kwamen we na een reis van ruim 9 uur aan op het station in Ljubljana. De ov regeling daar is niet zo overzichtelijk als voorgaande plekken en de bus waar we in zouden moeten volgens Google maps reed niet de route die aangegeven stond en dus besloten we maar te lopen, wat nog ruim 20 minuten bleek te zijn. Wederom een bijzondere reisdag dus (inmiddels kunnen we er wel weer om lachen hoor) De airbnb die we hadden geboekt lag in een rustige wijk, dat was wel fijn. We hadden een ruime kamer en deelden de badkamer en keuken met een aantal andere reizigers, die we eigenlijk niet echt gezien hebben dus dat was prima!
Na het reisavontuur wandelden we naar het centrum voor een goede maaltijd en, uiteraard, een cocktail op een leuk terrasje. De eerste indruk van Ljubljana is een gemoedelijk en schattig stadje, maar waar wel veel toeristen op af komen. Misschien merk je dat meer in zo'n klein stadje omdat de mensen zich dan minder verspreiden, maar vooral in de drukte bij restaurantjes merkte je dat het een populaire bestemming is.
Na een welverdiende nachtrust wandelden we het centrum in voor ontbijt en een stadswandeling. Ook gingen we weer de berg op naar een kasteeltje voor een museum en uiteraard een uitkijktoren. We vonden het uitzicht wat minder spectaculair dan in Praag en Budapest, maar alsnog erg mooi met de bergen op de achtergrond. Ook was er een museum over theaterpoppen, en die was erg leuk! Af en toe is zo'n koele ruimte een welkome afwisseling met buiten, want ook hier liep de temperatuur op tot boven de 30 graden.
Na het kasteel vervolgden we onze wandeling over de bekende bruggen en langs de winkeltjes. Bij de slotjesbrug hebben wij ook een slotje opgehangen! Als we ooit nog terugkomen dan willen we 'm weer eens opzoeken :) blijf altijd benieuwd hoe lang die slotjes dan blijven hangen. Een leuke stad om doorheen te wandelen en winkeltjes te kijken, maar we wilden ook nog wat anders doen. Daarom gingen we na de lunch uit het centrum naar de Union Brouwerij voor een tour. Zo'n tour door een enorme brouwerij is echt super interessant! We hadden een leuke gids die heel veel wist te vertellen over de geschiedenis van Union en ook over de productie en hoe die verschilt ten opzichte van vroeger. We mochten zelfs kijken in de fabriek waar het nu gemaakt en gebotteld wordt, dat vond ik wel indrukwekkend. Uiteraard mochten we ook genoeg bier proeven tussendoor, dus al met al een leuke middagbesteding. 's avonds hadden we niet enorm veel honger meer en aten we iets kleins bij een schattig veganistisch restaurantje. Daarna wandelden we weer naar huis, want de volgende dag stond er een uitstapje op de planning: Het meer van Bled!

Bled was eigenlijk de reden dat ik graag naar Ljubljana wilde. Het is een enorm meer (tot 30m diep!) tussen de Alpen, 55km van Ljubljana en makkelijk per bus te bereiken. Je kunt er omheen wandelen en in de buurt kun je ook raften, paardrijden of rodelen. Maar je kunt ook, wat wij deden, naar het zwemgedeelte gaan en daar genieten van het uitzicht, het heldere water en in ons geval, de zon! Ook vandaag was het 32 graden en de afkoeling van het water dus wel welkom. Ik deed een korte zwemtraining toen er nog bijna geen andere mensen waren en dat was echt heerlijk! En zó onwijs mooi, met het uitzicht. Als ze er ooit een iron man organiseren ga ik sowieso meedoen heb ik besloten.
We zijn de hele dag gebleven en hebben heel erg genoten van dit chill dagje. Ook wel even lekker tussen al die wandeldagen door! Om half 6 pakten we de bus terug naar Ljubljana. Thuis even snel omkleden en dan naar het centrum want we hadden niet zoveel geluncht in Bled. Het was al tegen half 9 dat we aankwamen maar bijna álle restaurants zaten vol, echt bizar. Uiteindelijk hadden we zo'n honger dat we maar gewoon ergens zijn gaan zitten en voor meer geld hebben gegeten dan het waard was, helaas. Maar dat soort dingen gebeuren en we besloten erna nog op een terrasje wat te gaan drinken om onze dagen in Slovenië leuk af te sluiten. Dennis had een ongefilterd Union biertje (dat is hier dus heel populair en het is erg lekker!) want die moesten we nog even proberen natuurlijk. Voor de laatste keer liepen we terug naar het appartement, tijd om de tassen in te pakken en te gaan slapen, want de bus naar Trieste zou om 07:40 vertrekken. Inmiddels hebben we die busreis gehad (was prima!) en zitten we nu in de trein naar Venetië. Eindelijk een mooie trein! Comfortabele stoelen en genoeg ruimte, dus voor de tijd die we nog moeten (anderhalf uur) een prima vervoermiddel!
Tot de volgende blog!

Liefs,
Elana en Dennis

• 22 Juli 2018 - 09:39

Peter:

Hoi Elana en Dennis,
    Met belangstelling volg ik jullie wetenswaardigheden. Zo leuk met de trein reizen. Eigenlijk bedoel ik, onderweg zijn. Een trein , die plotsklaps stilstaat, onverwacht overstappen op een bus, die je ,dan ook weer dichter bij je bestemming brengt. Bovenop elkaar zitten in een coupé, omdat ‘t te klein is.
    Dat is inter-railen optima forma.
    Leuk wat jullie allemaal doen ook, heerlijk actief, op het juiste moment een terrasje etc...
    Geniet verder en zie uit naar jullie volgend verslag.