Prachtige hotelkamers en bijna Big 5 bingo! - Reisverslag uit Hazyview, Zuid-Afrika van Elana Meijer - WaarBenJij.nu Prachtige hotelkamers en bijna Big 5 bingo! - Reisverslag uit Hazyview, Zuid-Afrika van Elana Meijer - WaarBenJij.nu

Prachtige hotelkamers en bijna Big 5 bingo!

Door: Elana

Blijf op de hoogte en volg Elana

14 Oktober 2017 | Zuid-Afrika, Hazyview

Tijd om Graskop achter ons te laten en te vertrekken naar Hazyview! Toen we weggingen regende het een beetje en was het mistig, maar hoe verder we bergafwaarts gingen, hoe meer het opklaarde. We hadden maar 40 km op de planning staan, en dat kwam ons dus wel goed uit! Om kwart voor 10 zaten we dan ook al aan ons welkomstdrankje op het prachtige Rissington Inn resort. Het ligt in the middle of nowhere, een stukje buiten het dorp, en je moet een enorm bobbelige bochtige weg over om er te komen. De uitzichten zijn intens mooi en je komt hier helemaal tot rust. Wij zitten in kamer “Baobab”, dat is een soort boom die toevallig ook bij ons voor de deur staat. De kamer is groot, met twee bedden, een fantastische veranda met uitzicht over de velden en een bad midden in de kamer, waardoor je dus naar buiten kunt kijken als je in bad ligt (ik wil deze kamer mee naar huis nemen).

Nadat we van deze verrassing waren bekomen gingen we iets doen wat ik echt héél graag wilde, namelijk; paardrijden! Bij ons in de buurt zit een stal waar ze trails doen en wij besloten om een uurtje te gaan rijden. Dennis ging dus inderdaad gewoon mee!! Dat vond ik echt megaleuk, en stiekem ook wel heel stoer (paard was op zich best groot namelijk). Dennis z’n paard heette Jet, en was voor niks of niemand bang. Mijn paardje heette Yamagasta, een vrolijk ruintje dat wel van een sprintje houdt. Dat hebben we dan dus ook een aantal keer gedaan, Dennis en de gids gingen dan rustig verder en ik wachtte een paar minuutjes om er daarna in volle galop achteraan te sprinten. Was een blij mens zoals je kunt begrijpen. Onderweg zagen we zelfs een aapje! Het was een onwijs mooi tochtje, met uitzicht over de velden en een stuk door het bos. Dennis vond het stiekem ook wel heel erg leuk, dus wie weet krijgt dit verhaal nog een vervolg.

Daarna wilden we naar het reptielenreservaat, maar dat bleek helaas dicht op vrijdag. Toen zijn we maar lekker gaan eten en daarna hebben we nog een wandeltochtje gemaakt bij het resort. ‘S avonds aten we Afrikaans bij het restaurantje van het hotel, wat erg lekker was (en de wijnglazen waren goed vol!). Vroeg naar bed, want de full day krugersafari was het volgende op de planning!

Zaterdagochtend; 04:30. Tijd om op te staan! Om 05:00 werden we namelijk opgehaald door onze enthousiaste gids (Keegan) van elephant herd adventures. Het was best fris, dus ingepakt in dekentjes zaten we in de open jeep (wel met een dak), op weg naar de rest van ons groepje (een Deense man en een stel uit Amerika) en daarna door het Krugerpark in.

Even wat basic informatie -voor iemand denkt dat het lijkt op Beekse bergen haha- het Krugerpark is een van de grootste wildreservaten ter wereld (het is ongeveer even groot als België) en het park heeft onderscheidingen gekregen voor onder andere het professioneel beheren van wilde dieren en voor haar pogingen om de natuur en het Afrikaanse erfgoed te beschermen en te bewaken. De hekken tussen het Krugerpark en naastgelegen reservaten zijn verwijderd, waardoor toeristen het wild wel goed kunnen zien, maar de dieren toegang hebben tot zoveel mogelijk verschillende natuurlijke bronnen. Ze worden dus absoluut niet gevoerd en getemd of iets in die richting, het zijn wilde dieren die zich gedragen zoals ze dat horen te doen. Vrijwel alle dieren in het reservaat zijn gevaarlijk en er gelden dan ook strike regels wat betreft toeristen. Om de grootte nog even aan te geven, de afstand tussen de twee verst gelegen kampen(je kan dus ook in het park slapen) bedraagt 353 km, ongeveer 14 uur rijden (je mag hier natuurlijk geen 130).

Wij hebben een full day safari gedaan, van 05:00 tot 04:30. Het was een prachtige ervaring waar we allebei onwijs van hebben genoten. Al vrij snel stonden we oog in oog met verschillende dieren en Keegan vertelde honderduit over de leefgewoonten van de dieren. Hij herkende zelfs vanuit de rijdende auto alle pootafdrukken! We hebben bijna de hele Big 5 gezien (alleen het luipaard liet zich niet spotten vandaag, maar er zijn er ook maar 120 in het hele park) en daarnaast nog verschillende andere dieren. Het hoogtepunt was denk ik dat we beneden bij een rivierbedding stonden en er ineens een enorme kudde olifanten van de berg af kwam lopen, om te drinken in de rivier. Deze olifanten zijn nog wel een behoorlijk stuk groter dan die in Azië, en dat was wel even indrukwekkend. Ook hebben we hyena’s, leeuwen, neushoorns, giraffen, zebra’s, buffels, koedoes, nyala’s, wrattenzwijnen, 1000 impala’s en gnoes van dichtbij gezien, naast een heleboel prachtige vogels. Dat je dan niet alles ziet geeft niks, zo’n safari is een onvergetelijke ervaring en ik had m voor geen goud willen missen. Op het programma voor komende week staan nog 4 safari’s in een private game reserve, bij een luxe accommodatie waar we nog gaan verblijven. Hopelijk maken we daar de Big 5 compleet!

Voor nu gaan we nog even genieten van het prachtige uitzicht hier, want morgen vertrekken we naar Swaziland! Ik ben erg benieuwd wat we daar allemaal gaan meemaken, maar ik heb van horen zeggen dat het leuk is om er te verblijven. De tijd vliegt overigens ook, dit was alweer het derde reisverslag. Bedankt voor al jullie lieve reacties en appjes, ik vind het geweldig dat jullie zo meegenieten.

Liefs,

.. kunnnen spotten..

• 14 Oktober 2017 - 21:52

Julia:

Jeeetje wat cool zo'n safari! Mooi dat het zo vrij is daar, geen gevangenschap maar eerder bescherming. Goeie reis morgen!

• 14 Oktober 2017 - 22:41

Oma:

Wat een prachtige foto van de olifanten, nee, daar valt echt niet mee te spotten.
    Goede reis verder en blijf zo blij allebei.

• 17 Oktober 2017 - 15:52

Peter:

Een beetje late reactie, maar de website was even "under construction". Leuk om te lezen dat je behalve naar dieren kijkt er ook op gaat zitten. Dennis, een hele mooie actie! En Elana galoppeert door Zuid-Afrika.
    Wat een indrukken lees ik. Laat de glazen vol schenken en geniet van ieder aspekt van dit land. Ben benieuwd naar het volgende verslag uit Swaziland. Oh, die is er al! Gauw lezen.