Prachtige zonsondergang en Afrikaanse massages - Reisverslag uit Keetmanshoop, Namibië van Elana Meijer - WaarBenJij.nu Prachtige zonsondergang en Afrikaanse massages - Reisverslag uit Keetmanshoop, Namibië van Elana Meijer - WaarBenJij.nu

Prachtige zonsondergang en Afrikaanse massages

Door: Elana

Blijf op de hoogte en volg Elana

06 Oktober 2019 | Namibië, Keetmanshoop

Na het eind van m'n vorige blog zagen we, dachten we, een heerlijke rustige nacht tegemoet. Bleek uiteraard een beetje anders te gaan, want het heeft de hele nacht gigantisch hard gewaaid.. Gelukkig is ons tentje erg stevig en hadden we niet zoveel last van het geweld ( behalve dat de ritsen de hele nacht tegen elkaar hebben getikt, maar was te overzien). Ook de volgende ochtend waaide het nog flink, maar het zonnetje scheen ook lekker en we besloten een stukje te gaan rennen. De voorafgeplande route niet echt gevonden, maar wel een heerlijke 6km over zand en gravelpaden gerend. Lekker rustig, met uiteraard een fotostopje! Onderweg was de wind gaan liggen, maar we rekenden onszelf te vroeg rijk, want terug bij de tent stak de wind weer op en duurde het een baard voor het water voor m'n eitjes kookte. Ach, we hadden alle tijd, dus gedoucht, gegeten en daarna naar het zwembad verhuisd voor de nodige zonnestralen en een boek dat ik graag wilde lezen (is nu uit!) Nu was de wind wel echt gaan liggen en we dronken een heerlijk kopje koffie in het restaurant. Onze nummerplaat was half losgelaten van de auto, dus die moest eigenlijk even gemaakt voor we verder zouden rijden. Gelukkig was er een monteur verderop aan het werk en heeft die uiteindelijk het benodigde moertje gevonden om de boel weer vast te draaien. Better safe than sorry! Na het chillen tijd voor lunch en omkleden, want we hadden een sundown drive geboekt bij een lodge 30km verderop (Anib Kalahari Lodge), in de Kalahari duinen. Daarheen gereden, een beetje rondgekeken (en meteen een struisvogel op de parkeerplaats gespot) en met een aantal anderen in de Jeep, op naar de diertjes! Hier leven geen roofdieren, dus het was vooral Springbokken, Kudus, Wildebeesten (Gnoe), Steenbokken, Oryxen, Impalas, een paar wrattenzwijnen, een heleboel vogels, Struisvogels, een kudde Zebra's en Giraffen! Die laatste waren er niet zoveel van in het park, en het setje dat wij tegen kwamen hadden ook nog eens een baby girafje mee, dus dat was wel heel tof! Eerste diertjes weer gespot, en dat op dierendag! Na twee uur rondgereden te hebben door het park was het tijd voor de zonsondergang in de Kalahari Duinen. We crossten een duin op en daar werden tafels met hapjes en drankjes gedekt. Tijd voor een fotosessie! De zonsondergang was prachtig, en binnen een halfuurtje pikdonker met alleen wat licht van de sterren en de maan. Om kwart voor 8 zaten we weer in de auto naar onze eigen camping, waar we zouden dineren (koken in het donker toch nog niet zo'n fan van op zo'n mini camping). Bleek dat het restaurant speciaal voor ons nog open was... 1 schattig gedekt tafeltje en het bord met het menu erop in de eetzaal, helemaal voor ons! Superfijn dat dat kon natuurlijk, maar ook een beetje gek, in zo'n leeg restaurant. We aten Samosa's, zoete aardappelsoep (normaal geen fan van, deze was wel lekker!), Springbok biefstuk (Yum!) met groenten en rijst en een aardbeien cheesecake toe! Het was allemaal even lekker, goede afsluiter van vandaag! Daarna lekker met de auto het campingterrein op, even gestopt bij het badhuisje om tanden te poetsen en daarna binnen 10 minuutjes de tent en onszelf slaapklaar. We worden er steeds beter in! Nog even genieten van de sterrenhemel, ik kan daar echt uren naar kijken, en dan lekker naar bed!
Morgen een lange reisdag naar Fish River Canyon, heel benieuwd!D &
De lange reisdag begon best voorspoedig, want we reden om klokslag negen uur weg van de camping. De tank volgegooid in Stampriet, boodschapjes gedaan in Mariental en vervolgens weer 234km rechtdoor op de zogenoemde "B4" naar Keetmanshoop. Overzichtelijk! We hadden van tevoren bedacht om naar twee bezienswaardigheden onderweg te gaan; Giants playground (een stenentuin waar het lijkt alsof een gigantische peuter met rotsblokken heeft zitten bouwen) en Quivertree Forest. Een Quivertree, ofwel Kokerboom, is een van de weinige bomen (of eigenlijk plant, een aloë vera plant) die heel goed groeit in woestijnklimaat. Ze zien er super grappig uit! Was erg leuk om te zien allebei, maar vooral goed om de benen even te strekken tijdens de lange autorit. We aten ook even onze lunch, maar daarna toch snel weer in de auto met Airco, want het was inmiddels 40 (!!) graden buiten. Oh, nog iets merkwaardigs: we moesten toegang betalen om die twee bezienswaardigheden te bekijken, bij een lodge vlakbij. Voor ons stonden nieuwe gasten van daar, en de medewerker zei toen heel terloops; we voeren de Cheeta's om 5 uur. Voeren? Cheeta's?? En jahoor, in een klein verblijf voor de lodge lagen twee prachtige cheeta's te chillen in de schaduw. Ergens wel sneu, terwijl al hun soortgenoten lekker door het land dwalen zitten zij vast op een klein oppervlak.. Begrijp er nog weinig van. Wel leuk ze vast weer gezien te hebben want het blijven prachtige beesten!
Terug op de weg dachten we dat wel wel zonder navigatie, op de routebeschrijving konden rijden. Had ook wel gekund, als het goed aangegeven zou staan onderweg. We misten de afslag, maar gelukkig had ik mobiel bereik en checkte of we er ook zouden komen als we de volgende afslag zouden nemen. Dat was zo, dus besloten we daarvoor te gaan. Al snel kwamen we erachter dat dat een heel slecht idee was. De gravelroad die we op reden was goed voor een full-body Afrikaanse massage en een hussel van de inhoud van de auto. Na een chagrijnig moment waarin we er allebei helemaal klaar mee waren (we zaten natuurlijk al een tijd in de auto en het was ondanks de airco goed heet) besloten we om te keren en toch de andere afslag te nemen. Goede zet, want ondanks ook een onverharde weg, wel stukken fijner voor mens en auto. Even voor 6 kwamen we aan in ons volgende verblijf: Hobas Camp! Het is hier prachtig, groot en vooral heel zanderig. En er is geen bereik, dus ook nog heerlijk rustig. Tent uitgeklapt (2:45 minuten dit keer) en spulletjes weer uitgestald. Tijd voor een biertje, chipjes en avondeten maken, want het wordt natuurlijk vroeg donker. We genoten van het eten en de nieuwe plek, en een tijd na zonsondergang zijn we maar eens gaan afwassen, douchen (gedeeld badhok weer dit keer) en omkleden voor de nacht. De temperatuur is nu heel lekker, ben benieuwd hoe dat 's nachts is, aangezien het behoorlijk kan afkoelen hier. Morgen gaan we de Canyon in! Niet om te hiken, dat mag helaas niet meer (behalve als je de 5 dagen trail doet, maar daar hebben wij geen tijd voor) en we gaan ook de Ai Ais hotsprings bekijken. Erg benieuwd naar! We genieten enorm van alles in ieder geval.
Liefs,
Elana en Dennis

• 07 Oktober 2019 - 12:15

Peter B.:

Keetmanshoop, intrigerende naam. Ben even gaan lezen. Werd vroeger Modderfontein genoemd. In 1866 gesticht door een Duitse missionaris. Er waren nauwelijks fondsen, maar een zakenman, ene John Keetman doneerde 2000 mark. En dat hielp kennelijk. Uit dankbaarheid kreeg Modderfontein de naam Keetmanshoop.
    Wat een geweldig leuke reis maken jullie. Zo leuk... met de tent op het dak. Allemaal niet alledaagse ervaringen tijdens deze reis. Wat valt er veel te genieten.
    En dan te bedenken, dat er pas 1/3 deel van de reis achter de rug is. Nog zoveel dagen te gaan, nog zoveel dagen dingen bekijken. Het is jaloersmakend. Geniet van alles en van elkaar.