Verlaten lodges en Neushoorns op 5 meter afstand! - Reisverslag uit Waterberg, Namibië van Elana Meijer - WaarBenJij.nu Verlaten lodges en Neushoorns op 5 meter afstand! - Reisverslag uit Waterberg, Namibië van Elana Meijer - WaarBenJij.nu

Verlaten lodges en Neushoorns op 5 meter afstand!

Door: Elana

Blijf op de hoogte en volg Elana

19 Oktober 2019 | Namibië, Waterberg

Biertjes bij het waterhole dus, daar waren we gebleven! Eigenlijk bleef het daar ook bij want dit waterhole stelde niet zoveel voor, dus na drie kwartier naar een lege plas staren hielden we het voor gezien en zijn we lekker gaan slapen. Om 05:30, het begon net te wennen, ging de wekker, klaar voor de laatste gamedrive! De zonsopgang was prachtig en we hadden goede hoop na een warme, droge nacht! Helaas uitgestorven waterholes in de buurt, maar wel vrij snel twee hyenas dicht langs de weg, blijft gaaf. We hebben daarna, naast de "gebruikelijke" dieren en één bat-eared fox (die zijn super zeldzaam om overdag te zien, dus was echt tof) niet zoveel interessants gezien, helaas. Om half 10 hielden we het voor gezien, bekeken we nog even het fort van de binnenkant en haalden we nog een blik groenten (hoog culinair zijn we, hebben jullie 't in de gaten?) voor het avondeten. We wilden eigenlijk in de volgende lodge eten, maar die deelden ons mede dat ze dat niet konden garanderen omdat de grootte van het restaurant op de grootte van de lodge (dus niet de campsites, maar liefst vier stuks) gebaseerd waren. Nou oké dan, dan maken we zelf wel eten! Graag of helaas hoor.. De reis erheen verliep vrij soepel, maar er is dus wel een dingetje hier. Het land, de cultuur, de dieren, allemaal even prachtig, maar de werkloosheid is enorm (52%...). Daardoor zijn er bij veel tankstations/winkelcentra/supermarkten bedelaars of mensen die zeggen dat ze op je auto letten en daar dan heel dringend geld voor vragen. Op het moment dat je een parkeerplaats bij een tankstation opdraait komen er van alle kanten al mensen op de auto af, en ik word daar dus een beetje kriebelig van. Vooral als ze zo indringend zijn, dan wil ik uit principe niets geven. We geven uiteraard fooi aan pompbediendes (allemaal super aardig) of mensen die wat anders voor ons betekenen. Dat is hier gebruikelijk en ze zijn erg blij als je iets kunt missen (een paar rand vaak, dus dat kan zeker!). Maar goed, we stapten net terug in de auto toen er weer iemand aangesneld kwam, dus in plaats van rustig ons broodje te eten zijn we weer snel van de parkeerplaats afgereden, op zoek naar een rustplaats langs de snelweg om wel rustig te kunnen eten. Prima oplossing, maar niet echt leuk (ik heb ook altijd medelijden met die mensen..). Nou goed, de weg naar de camping was nog een klein stuk onverhard (we hadden de bandenspanning die ochtend wel verhoogd omdat we weer voornamelijk asfalt gingen rijden) en gelukkig viel deze weg mee. We kwamen rond drie uur aan bij de receptie en kregen een prachtige kampeerplek, met wederom eigen sanitair, midden in de bergen. We dronken een biertje en namen een duik in het zwembad, om vervolgens naar de lodge te lopen voor nog een drankje en WiFi om wat dingen op te zoeken die we vergeten waren (en er was geen bereik). We hadden goed ons best gedaan de koelkast leeg te eten, dus we hadden zelf niks meer. Het was een km lopen stond op een bordje, maar we begonnen aan een soort vreemde hike en deden en ruim 20 minuten over, haha. Bij de lodge was helemaal niemand te bekennen, op drie gasten na (en duizend klipdassies hahaha), dus nadat we geconstateerd hadden dat de WiFi het ook niet deed, zijn we maar teruggelopen, over het stuk voor de auto's, dit keer. Ging een stuk makkelijker, wat een rare bedoeling daar. Maar goed, tijd voor ons rijstprutje, dat eigenlijk prima te eten was en ik was druk bezig met een superspannend boek. Helaas begon het te onweren en te bliksemen, dus zijn we zonder te douchen (was wederom in de open lucht, niet zo handig dus) de tent in gekropen en vrij snel in slaap gevallen. De volgende ochtend aten we de laatste ontbijtspullen op en stonden we om 5 voor 8 ingepakt en wel bij de receptie voor de Rhino Tracking! Superspannend! We wandelden met een groepje en een gids door het waterberg national park, op zoek naar de neushoorns. Witte, om duidelijk te zijn, de zwarte zijn agressiever en bevinden zich in een hoger gelegen gebied van het reservaat. De dieren worden goed bewaakt om ze te beschermen tegen stropers, die de hoorn willen gebruiken voor medicijnen en het dier daarbij doden. Na ongeveer 7km kwamen we een groepje van 4 neushoorns tegen! Zo gaaf! Ze stonden lekker te eten en gaven ons totaal geen aandacht. Wat zijn die beesten gigantisch!! Echt niet normaal... Maar zo mooi en bijzonder dat we die van dichtbij konden zien. De gids vertelde dat hij meestal maar 2 of 3 neushoorns vond tijdens de wandeling, dus we rekenden ons al aardig rijk. Een stukje verderop kwamen we echter nóg een neushoorn tegen, met een 4 maanden oude baby! Zo schattig! Na de nodige foto's, een appeltje als snack en een heleboel vragen voor de gids wandelden we nog een stukje verder, zagen we elanden en rode hartebeesten en werden we uiteindelijk opgehaald met een jeep. Toch weer 9km gewandeld! Daarna hebben we snel wat gegeten en zijn we in de auto gestapt voor de laatste lange autorit, terug naar Windhoek. Na ongeveer 3,5 uur, inclusief lunchstop, kwamen we aan in het centrum en wilden we nog graag een Craft marktje bezoeken. Auto ergens in een garage geparkeerd en erheen gewandeld. Echt een mega goede keuze! Het was zo groot en zo leuk, eindelijk allemaal leuke spulletjes voor een normale prijs, zonder dat mensen dingen in je gezicht duwen. Qua souvenirs is het wel een beetje een waardeloos land, om eerlijk te zijn. Ze hebben niet echt karakteristieke dingen en veel is hetzelfde als in Zuid Afrika. Toch wat leuke dingetjes kunnen vinden en blij met de vondst zijn we naar de camping gereden, dezelfde als waar het avontuur begon. We aten lekker in het restaurant, om de laatste volle dag leuk af te sluiten. Daarna weer lekker in het tentje, boekje lezen en blogje schrijven, fijn zo!