Eerste dagen Namibië: Neushoorn! Of toch niet... - Reisverslag uit Stampriet, Namibië van Elana Meijer - WaarBenJij.nu Eerste dagen Namibië: Neushoorn! Of toch niet... - Reisverslag uit Stampriet, Namibië van Elana Meijer - WaarBenJij.nu

Eerste dagen Namibië: Neushoorn! Of toch niet...

Door: Elana

Blijf op de hoogte en volg Elana

03 Oktober 2019 | Namibië, Stampriet

Eindelijk tijd voor onze grote vakantie! Wij zeggen dag tegen het herfstweer in Nederland en verwelkomen de zon in Windhoek! We hadden een nachtvlucht, wel met een beetje vertraging (door datzelfde herfstweer) maar dat mocht de pret niet drukken. We vlogen met KLM met een tussenlanding (geen overstap, maar om te tanken) in Luanda en de vlucht verliep heel soepel. Het eten was wonderbaarlijk gezien ook echt helemaal prima dus we kwamen maar een kléín beetje brak uit het vliegtuig (hoe je het ook wendt of keert, 12 uur rechtop zitten is niet echt heel ontspannend). Eenmaal op Hosea Kutako (Windhoek airport) was het tijd voor de bekende Afrikaanse chaos. Meerdere vluchten tegelijkertijd geland, iedereen uit het vliegtuig over het terrein naar de miniscule aankomsthal voor de paspoortcontrole. Uiteraard begreep niemand in welke rij we nou hoorden, maar we kwamen terecht in de rij voor Namibian Citizens (klinkt t bekend, juul?). Een beetje wantrouwend, maar toch vol goede moed blijven staan (en hier en daar een asociale Nederlander dodelijke blikken toegeworpen) en uiteindelijk was het dan zover; we hadden de stempels binnen! Een klapdeur verder stonden we in de bagagehal, met één draaiende band (van de twee), die natuurlijk door al die vluchten compleet overladen was. Onze tassen stonden daardoor ook in het midden van de aankomsthal op de grond, maar goed, al lang blij dat ze er waren!
Even verderop werd de "Meijer party" ontvangen door Mario, een local met Duits als moedertaal en hij sprak zo perfect Afrikaans dat we dat makkelijk konden verstaan (en hij ons, dus dat was handig). Samen met ons liep hij de hele reis nog eens na, gaf nog wat goede tips en foto punten langs de route en met heel veel nieuw enthousiasme waren we klaar om naar onze huurauto te vertrekken! Een hele leuke ontvangst vonden wij!
Dat met die auto's was een minder soepel verhaal. We werden naar de verhuurder gereden (500m) en gedropt met papieren die we moesten invullen. Tot zover ging het nog goed, maar al gauw kwamen we erachter dat de mensen die ná ons binnen kwamen allemaal veel eerder geholpen werden dan wij. We keken een instructievideo over het reizen in Namibië en daarna moesten we erg lang wachten voor iemand eindelijk de tijd had gevonden om ons naar de auto te brengen. De auto werd gecheckt, alles werd uitgelegd en ruim 2 uur na aankomst op de verhuurlocatie konden we eindelijk vertrekken! Whiehoe!
Links rijden in een 4x4, Dennis deed het uiteraard gewoon meteen. Grappigste moment van de dag was dat we over een stuk scheve snelweg reden, omhoog een bocht in. Er stond een diertje langs de kant, grijs, breed, hoorntje op z'n neus: "baby neushoorn, kan dat hier?!" Dachten we allebei. Was gewoon een uit de kluiten gewassen wrattenzwijn hoor, maar het enthousiasme zat er in ieder geval goed in. Helaas voor ons hadden we geen adres, maar alleen GPS coördinaten van onze camping. We hadden ook nog geen internet of wifi gevonden, dus we zijn op de gok gaan rijden door de stad, maar niet echt gevonden. Wonder boven wonder stond het winkelcentrum wat ik had uitgezocht om boodschappen te gaan doen wél voorgeprogrammeerd in de GPS (waar je dus geen coördinaten kan invoeren.. Hoe suf. In Zuid Afrika kon dat wel op de TomTom dus we dachten dat dat hier ook wel zou kunnen) en je raadt het waarschijnlijk al, onderweg naar dat winkelcentrum reden we ineens langs onze camping! Toch maar even meteen rechtsaf gegaan en ingecheckt. De supervriendelijke dame achter de balie regelde meteen een taxi en een reservering bij het restaurant waar we héél graag wilden eten. Zelf met al onze spullen in het donker die stad in zagen we niet zitten. Na de incheck even simkaartjes en boodschappen gekocht, helemaal klaar voor het kampeeravontuur! Terug op de camping, die trouwens echt super groot en luxe is (eigen badkamertje, braai en overkapping op de plek) even de tent uitgeklapt en slaapklaar gemaakt. We hadden niet veel tijd om te chillen, want de taxi naar Joe's Beerhouse stond klaar! Dit restaurant had ik uit de lonely planet gehaald als "must visit" en ik kan met recht zeggen dat dat zo was! De aankleding (echt Afrika, met felgekleurde doeken, dieren, platen aan de muur), de sfeer en het eten, allemaal even geweldig. Ik dronk eindelijk weer een Hunters Cider en Dennis een Windhoek  draught, en het hele Afrika gevoel was meteen terug. We aten Springbok (erg lekker en mals), Oryx (wat taaier, wel veel smaak), Zebra (taai, ik vond het niet zo heel lekker) en Kudu (heel mals en smaakvol!) biefstukjes en hadden een heel fijne eerste avond. We werden ook weer opgehaald door de taxi, topservice. Eenmaal terug eindelijk tijd voor een douche (en een dikke spin maar ik heb niet gegild dus ben trots) en daarna lekker in ons tentje gekropen. Achteraf gezien hadden we die niet zo goed dichtgemaakt aan de zijkant, maar dat weten we nu gelukkig ook weer. Ik heb echt prima geslapen (we waren natuurlijk ook super moe na die reisdag) en gelukkig hadden we de boodschapjes al gedaan om een lekker ontbijtje te kunnen eten. We hadden een beetje uitgeslapen en we moesten voor 10:00 uitgecheckt zijn, dus na het eten snel afgewassen, opgeruimd en de tent ingeklapt. Aan dat laatste moeten we nog even werken (en de kussens eruit halen volgende keer haha) maar al met al reden we om kwart over 10 weg van onze camping. In Rehoboth even de laatste vergeten boodschappen gedaan en verse broodjes voor lunch gehaald, om daarna onze weg naar Kalahari Farm te vervolgen. De hele ochtend hadden we het al gehad over het passeren van de steenbokskeerkring, maar we kwamen erachter dat het populaire bord niet op onze doorgaande weg stond (terwijl Mario de dag ervoor had gezegd dat we wel écht moesten stoppen vandaag). Nog geen minuut nadat ik concludeerde dat we er al voorbij moeten zijn geweest roept Dennis "Tropic of Capricorn"! En voor ik het wist had ie de auto al de berm in gereden voor de nodige foto's. Jippie! Er was verder uiteraard niemand, maar dat kan ons niks schelen. We aten lunch op een rustplekje naast de snelweg in totale stilte. Heerlijk zonnetje, alleen af en toe een paar auto's en verder niks. Na de lunch was het nog maar een uurtje naar onze tweede camping: Kalahari Farmhouse! We kregen het plekje helemaal achterin, met een eigen braai maar gedeeld toiletgebouw een stukje verderop. Helemaal prima! Gamedrive en sunsettour voor morgen geboekt en de rest van de middag lekker bij de tent en bij het zwembad gezeten, beetje bijkomen. Bij zonsondergang een lekkere pasta gekookt en nu is het tien voor 8 en pikdonker dus zijn we in ons tentje gekropen. Nog eventjes naar de prachtige sterrenhemel kijken, een spelletje doen en dan maar slapen! Echt genieten zo!
Tot zover onze eerste dagen, tot de volgende blog!
Liefs,
Elana en Dennis

• 03 Oktober 2019 - 21:05

Julia:

Jaaaa man man man, al die rijen. Tis toch altijd wat he? Maar gelukkig kwamen jullie er doorheen en stonden de tassen al dan niet pontificaal voor jullie neuzen te wachten, is ook wel ns anders geweest haha. Klinkt heel cool weer allemaal! Benieuwd naar de verhalen en mooie foto's. Geniet van al het moois en de rust en stilte met z'n tweetjes, maar dat komt volgens mij wel goed :).

• 04 Oktober 2019 - 00:06

Peter B.:

Wat een leuke dingen maak je toch mee, als je reist. Je bent nog geen twee dagen onderweg en er is alweer zoveel voorgevallen.
    Wat fijn en vooral zo cool zo’n 4-wheeldrive.
    Tent op het dak, is ‘t niet erg benauwd? In ieder geval liggen jullie lekker ver boven de grond.
    Goede reis maar weer en vooral blijven schrijven. Blijf graag oo de hoogte.
    Peter B.

• 04 Oktober 2019 - 14:52

Raymond:

Jullie zijn alweer lekker op weg, avonturen te over en genieten van een vreemd land. Ik vind het stoer dat jullie dit zo samen met z'n tweeën doen. Geniet ervan, maak mooie herinneringen samen en houd ons op de hoogte!

• 04 Oktober 2019 - 16:44

Oma Witte:

Weer als vanouds mooi verhaal, ik geniet weer gewoon mee. Fijne reis verder.