Royal Roma - Reisverslag uit Leiden, Nederland van Elana Meijer - WaarBenJij.nu Royal Roma - Reisverslag uit Leiden, Nederland van Elana Meijer - WaarBenJij.nu

Royal Roma

Door: Elana

Blijf op de hoogte en volg Elana

28 Juli 2018 | Nederland, Leiden

En dan, Rome! De stad waar ik 6,5 jaar geleden was en zo graag terug wilde omdat ik toen zo onder de indruk was.
Met de hogesnelheidstrein gingen we in vier uurtjes van Venetie Santa Lucia naar Roma Termini, en vanaf daar was het niet zo heel ver naar ons appartement. Of nouja, hotelkamer met bordjes was het eigenlijk. Omdat de kaartverkoop automaten bijna allemaal stuk waren duurde het een tijdje voor we metrokaartjes hadden, maar om half 3 gingen we dan richting de stad om toch nog wat dingen te bekijken. We gingen als eerst naar de Palatijn, omdat de rij daar vele malen korter was dan bij het colosseum en kochten een S.U.P.E.R. kaartje, waarmee je de Palatijn, het Forum, het Colosseum en een aantal extra musea kon bekijken, en dat was een goeie zet. We hebben ons twee uur goed vermaakt op de Palatijn en wilden daarna richting colosseum, maar helaas bleek die net te zijn gesloten.
Dan maar met de bus richting de Trevi Fontein, om daar eventjes te chillen en wat te eten. Daarna door naar Piazza di Spagna en Piazza del Popolo, voor een mooie zonsondergang en uiteraard een italiaans IJsje. Via de Trevi fontein, die prachtig verlicht is in het donker liepen we terug naar de tram om naar het hotel te gaan. Heerlijk, al die pleintjes bekijken!

De volgende ochtend wilden we vroeg bij het Colosseum zijn, en dat bleek een hele goede zet. Binnen 10 minuten stonden we binnen en konden we rustig rondwandelen voor de massagroepen binnen zouden komen. Gelukkig was het ook nog niet super heet toen we daar waren, gezien je merendeel van de tijd in de volle zon staat. Na het Colosseum gingen we door naar Piazza Navona en daarna naar het Pantheon. Daarvoor bezochten we een prachtige kerk in een kleiner straatje, waar vrijwel geen mensen waren. Uiteraard netjes met bedekte knieën en bedekte schouders, waar de mensen van de kerk blij verrast om waren (vind ik niet meer dan normaal, maar als je ziet hoe sommige mensen erbij lopen...). Het pantheon was nog even indrukwekkend als ik me kon herinneren, leuk om daar weer te zijn! We haalden daar een IJsje en Dennis kon eindelijk zijn percolator uitzoeken! Dat hoorde nog een beetje bij zijn verjaardagscadeau.
Na het pantheon liepen we naar park en villa Borghese, en toen we daar klaar waren hadden we het Forum Romanum nog op de planning. Als ik het zo teruglees dan klinkt het allemaal best als veel, en eigenlijk was het dat ook wel. Maar van zo'n mooie stad moet je ook wel een beetje optimaal genieten!
Na onze wandeling op het Forum waren we moe en toe aan een lekkere maaltijd. We besloten naar Trastevere, net buiten de stad, te gaan, omdat ik me kon herinneren dat je daar heerlijk kon eten! En dat bleek een goede zet, want een uurtje later zaten we met een heerlijke plank vol kaasjes, vlees, fruit en gegrilde groentjes lekker te smikkelen. Uiteraard vergezeld door een goede Italiaanse rode wijn.
Ondanks deze drukke dag waren we redelijk op tijd terug in het appartement, waar ik uitvond dat er Netflix op de TV was en hebben we " Angels and Demons " gekeken, die opgenomen is in Rome. Leuk om alles zo te kunnen herkennen! Daarna snel slapen, want de volgende dag zou de Sint Pieter op het programma staan!

Zo besloten, zo gedaan, om kwart voor 8 onderweg naar de Sint Pieter, hopend dat we voor de drukte uit zouden zijn. Verschillende irritante mannetjes met zogehete " skip the line" tickets hielden ons staande en probeerden ons de verkeerde kant op te wijzen, maar wij gingen vol vertrouwen in google maps gewoon onze eigen weg. En wederom een hele goede zet, want er stond nog geen rij, en zelfs bovenop de Sint Pieter was het nog rustig en hadden we een prachtig uitzicht over het Vaticaan en de stad. Niks geen rij! Daarna nog een tijd in de kerk zelf rondgelopen, blijft een heel bijzonder en imponerend gebouw. We hadden van tevoren al besloten niet naar de Vaticaanse musea te gaan, vanwege de intense drukte en mega lange wachtrijen. Wel zijn we nog naar de Engelenburcht gegaan, dat was ook wel even leuk.
Daarna wilde ik graag naar de Santa Maria della Victoria, ook wel bekend als; de botjeskapel. In deze kapel bestaat alle versiering uit menselijke botten, een beetje luguber, maar heel fascinerend. "s Middags bezochten we de Aventijn en het sleutelgat, en we zaten een tijdje in de schaduw op een bankje in het park dat erbij hoorde. Inmiddels waren we moe en warm (het was ook ruim boven de 30 graden zonder enige wind) en hadden we niet heel veel zin meer om te lopen. Vlak in de buurt had onze lonely-planet een IJswinkel tip, die bijzondere smaken scheen te hebben. Dat klopte, want ze hadden onder andere " curry " en " chorizo " ijs. Zo avontuurlijk zijn wij echter niet, maar het ijs wat wij hadden was ook erg lekker!
's Avonds opnieuw eten in Trastevere, in een restaurant dat heel erg goed aangeschreven stond. De bediening had er helaas niet zoveel zin in, maar het eten was lekker en de drankjes royaal voor de prijs. Trouwens, de prijzen van frisdrank in restaurants is hier echt niet normaal. In goedkope restaurants betaal je ook vaak 5 euro voor een klein flesje cola, een wijntje is vaak zelfs goedkoper! Terug in het appartement vielen we vrij snel in slaap, maar de volgende ochtend mochten we eindelijk weer eens uitslapen van onszelf!

Want, het was alweer de laatste dag en we hoefden pas om 11 uur uit te checken, dus besloten we rustig aan te doen in de ochtend. Inpakken, ontbijten en de tassen droppen bij het hotel waar we onze sleutel moesten inleveren. Toen zijn we de stad in gegaan voor de laatste souvenirtjes, een lunch bij MacDonalds (soms heb je daar ineens zoveel trek in!) en de laatste stapjes door de stad. We hadden eigenlijk nergens meer echt zin in in die warmte, en we waren dan ook ruim op tijd op het station voor de nachttrein. Uiteraard had die flinke vertraging, maar daar konden wij ook niks aan veranderen en bleven hoop houden op betere bedden dan vorige keer. En dat bleek het geval! We sliepen nu boven, wel met vier anderen, maar met airco, een normaal raam en het licht kon ook uit. Het eerste uurtje zaten we nog alleen, en waren de bedden onder ons nog in bankvorm, dus konden we lekker nog even zitten. Daarna kwamen er twee Nederlanders bij, die dezelfde reis gingen afleggen als wij, dat was wel gezellig. Wat later op de avond kwamen er nog twee Canadese meisjes bij, maar die waren niet zo te spreken over de kleine ruimte. Ik heb heerlijk geslapen, Dennis wat minder (hij is nogal een stukje groter en paste niet echt in het bed), maar we kregen een ontbijtje en het was in ieder geval niet 100 graden, dus het viel in alle opzichten mee. Ook bleek de vertraging uiteindelijk mee te vallen en haalden we onze overstap makkelijk! Overstappen in München op de trein naar Frankfurt, en dan in Frankfurt overstappen op de trein naar Amsterdam. Het was een lange zit, maar de stoelen waren prima en eigenlijk ging de tijd ook wel snel voorbij. In de tussenstops hadden we ook steeds net genoeg tijd wat te eten te halen, dat was ook wel lekker (en geldbesparend want de bord-bistro is duur). De laatstgenoemde trein ging stuk in Utrecht, en we stapten daar dus over in de regionale trein naar huis. Stiekem ook wel blij dat we weer uit een kast in plaats van een koffer kunnen leven, en weer wat gezonder kunnen koken.

Het was een heerlijke reis, die precies lang genoeg duurde en waarin we alles hebben gezien en gedaan wat we wilden. Of we nog eens met de trein weggaan? Dat moeten we nog maar eens bekijken, nachttreinen zijn in ieder geval niet zo ons ding. En waar onze volgende reis heen gaat? Nog geen idee!